uw eigen schip . . . 

Binnen een dag beter omgaan met uw eigen schip. . . .

Het is belangrijk om te weten hoe het schip “vaarklaar” wordt gemaakt. Bijvoorbeeld het “wieleffect” is van grote invloed op de manoeuvreerbaarheid van het schip. Het wieleffect wordt veroorzaakt door de draairichting van de schroef. Er zijn links- en rechtsomdraaiende schroeven. Dat is bepalend of een schip, achter uit slaand, met het achterschip naar stuurboord of naar bakboord gaat.

 

Afhankelijk van de ligging van de ligplaats van het schip, is het nodig om te weten hoe u met het schip de box in of uit vaart.

Er zijn zoveel mogelijkheden dat het bijna niet te omschrijven valt. Het kan zijn dat de ligplaats van het schip overwegend aan “lager wal” gesitueerd is. Dat wil zeggen dat de wind naar de steiger blaast. Of juist dat de wind van de steiger of box afwaait. Dan is er sprake van “hoge wal”. Niet alleen het aankomen is dan min of meer lastig maar ook het wegvaren kan dan problemen opleveren.


Ook het aankomen of wegvaren met een schip op een stromende rivier of op een getijdenwater kan alleen maar uitgevoerd worden met de nodige kennis. Op een rivier stroomt het water één kant op. Dat is wat gemakkelijker dan op een getijdenwater. Dan kan het zijn dat u met het schip met de kop tegen de stroom aangekomen bent, maar met de stroom van achteren weer weg moet varen. Dat kan lastig zijn. Ook het voor anker gaan op een getijdenwater is lastig. Wat zijn de risico’s en wat moet u doen of juist nalaten. Rijkswaterstaat is nu bezig met de actie: “Varen doen we samen”. Rijkswaterstaat probeert hiermee begrip te krijgen van de beroepsvaart en de watersporters voor de problemen die kunnen ontstaan doordat beiden letterlijk en figuurlijk in elkaars vaarwater zitten. Tijdens de instructiedag ga ik hier uitgebreid aandacht aan besteden. Veiligheid tijdens het varen staat hoog op de lijst. Er zijn helaas teveel voorbeelden om veiligheid te kunnen negeren. Het is logisch dat iedereen, dus ook u, aan het einde van de vaartocht weer veilig in een haven wil aankomen. Zorg dat u iedere gelegenheid aangrijpt om méér kennis te krijgen om veilig te kunnen varen.

De instructiedag is bedoeld voor mensen die een schip hebben gehuurd, voor mensen die een ander of nieuw schip hebben gekocht, voor mensen met een schip maar het gevoel hebben onvoldoende veilig te kunnen varen en voor een gezin dat een onafhankelijke instructeur wil hebben.


 

Wat kost het?

Per aanvraag wordt een aanbieding gemaakt. Mijn werkgebied ligt in Nederland en België. Het is daarom afhankelijk waar de instructie plaats vindt. Mijn dagtarief is € 385,-, dat is exclusief eventuele reis- en verblijfskosten

Het is beter om met twee tot vier personen te werken dan met één persoon. Het is bijna niet te doen voor één persoon om een hele dag instructie te krijgen. Door met anderen af te wisselen is er een rustmoment. Degene die niet stuurt kan dan zien hoe de andere deelnemer met het schip omgaat. Het is een bijkomend voordeel dat de kosten voor de instructeur dan kunnen worden verdeeld over meerdere personen. Dat maakt het nog aantrekkelijker om gebruik te maken van een instructeur.


Bekijk de tochten!